torsdag 20. september 2012

Smash Cupcakes

Det skal godt gjøres å spise bare en, slagordet til smash. Antakelig gjelder det disse cupcakesene også for i skrivende stund sitter to av mine klassevenninner med sine andre. Det tar jeg som et stort kompliment og som en god grunn til å dele oppskriften min med dere.

 Smash cupcakes
(24 stk)

  • 150 g smør
  • 200 g sukker
  • 2 egg
  • 1 eggehvite
  • 75 g peanøttsmør
  • 75 g vaniljekesam
  • 200 g mel
  • 1,5 ts bakepulver
  • 2 dl melk
  • 100 g knust smash

Pisk mykt smør og sukker lyst og luftig, tilsett ett egg av gangen og miks godt mellom hver gang. Avllutt med eggehviten. Få med rester langs kantene.
  Bland mel, bakepulver og vaniljesukker godt sammen før du tilsetter det i røra sammen med peanøttsmør og kesam.
 Sett maskinen på middels styrke og tilsett melken litt etter litt mens den går
 Kjør til en glatt deig og vend inn knuste smash (bland dem 1 ss mel først så de ikke synker til bunns)
 Fordel røren i ca 24 former og stek på 175 grader i 15-20 min

Peanutbutter frosting

  • 150 g smør
  • 250 g melis
  • 100 g peanøttsmør
  • 0,5 dl varm melk

Ha peanøttsmør, mykt smør og melis i en mikserbolle og pisk det sammen, forsiktig frem til det er godt blandet før du setter opp hastigheten. Miks til det har en kremete konsistens
Tilsett varm melk i en tynn stråle mens maskinen går
Miks til en lys krem, sørg for å få med rester fra kantene

Fyll og pynt


Lag en liten grop i midten (bruk feks en eplekjerne-fjerner) og fyll med en liten teskje nugatti krønsjy.
Fyll frostingen på en sprøytepose, bruker en rund tip i dag og lager en squirl. Pynter med karamellsaus og knuste smash biter
Her har jeg bruker jeg Wilton tip 6B
Passer kjempegodt å bake til helgen som virkelig begynner å nærme seg nå!

3 kommentarer:

  1. Kan man bruke noe annet enn vaniljeeksam?
    Vi har ikke det her

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan bruke vanlig kesam eller rømme om du har det og tilsette litt vanilesukker :-) Jeg har ikke prøvd dette selv, men tror det ville funket!

      Slett
  2. Okei, takk for raskt svar:)

    SvarSlett