tirsdag 2. oktober 2012

Kakeutstyr

Jeg har bygget meg opp en samling av kakeutstyr og jeg forventer ikke at noen i det hele tatt har lyst på halvparten av dette, men det kan være greit å vite hvilke ting som finnes hvor. Selv kjøper jeg nesten alt på Hobbyhimmelen som ligger i Henrik Wergelandsgate er i Kristiansand. Der er det både ganske rimelig og man slipper frakt og venting. Ellers har Kitchen, Jernia og Søstrene Grene hvert sitt utvalg av forskjellige ting. 

Aller mest finner du på nett, jeg kan nevne Cacas, Kakeboksen  og selvfølgelig Ebay! Her er noen av de tingene jeg bruker mest når jeg lager kaker og cupcakes!

Disse bruker jeg masse når jeg lager marsipankaker. Det kalles gjerne fondant-utstikkere, men jeg bruker dem stort sett til marsipan. Du finner dem billigst hos Søstrene Grene, men man kan også få tak i både disse og flere former på nett
Dette er et veldig smart verktøy som funker på samme måte som en hvitløkspresse. Alt du behøver å gjøre er å legge i litt marsipan/fondant i beholderen og klemme sammen. Ut kommer da border i de mønsteret du har satt på, med følger blant annet rund, stjerneformet og oval form. Fra merket Wilton, tilgjengelig på Cacas i Oslo eller på nett
Former som gjør det enkelt å lage egne roser av marsipan. Skal lage et eget innlegg om dette. Fra Squires Kitchen. Kan fåes på hobbyhimmelen, nett og andr butikker med kakeutstyr.
Hvit konditorfarge som jeg bruker for å få hvit marsipan. Når man først har farget marsipanen er det mye lettere å få andre fine farger. Kommer et eget innlegg om konditorfarge. Den andre flasken er spiselig lim. Begge er fra merket Wilton og er inne hos Hobbyhimmelen og på nett.
Tannhjulene med tagger gjør det mulig å lage rutemønster på marsipankaker og det andre hjulet skjærer fine kanter.Verktøyet under kalles en smoother og brukes til å få jevne overflater med fondant eller marispan. Begge fra Cacas, hobbyhimmelen eller nett.
Cakepop-form som lar deg lage cakepops som likner cupcakes, skal prøve meg på det snart!
Steketermometer som lar deg holde oversikt over temperatur på sukker og lignende, fra Jernia
Vanlig runde pepperkakeformer, fra nett, cacas eller andre steder med bakeutstyr
Sett fra Wilton som gir deg større muligheter innenfor marsipan-blomster/figurer. De har det både inne på Hobbyhimmelen og på nett
Cookie-presse som enkel lager fine små kjeks med et klikk. Fra Wilton og kan fåes på nett
Både disse formene og den på bildet under er av silikon og er utrolig praktiske ved forming av marsipan. De har mange forksjellige typer på Hobbyhimmelen, og jeg antat du finner enda flere på nett
Denne er til å lage blomster med
Konfekt form i silikon fra Kitchen. Gleder meg til å bruke den til å lage julekonfekt i!
Og det obligatoriske cupcake-brettet. Det finner man blant annet på Kitchen, Åhlens, Søstrene Grene og alle steder hvor det selges kakeutstyr. Mye av tingene  over greier man seg fint uten, men cupcake-brett trenger man (i alle fall jeg)
Og til slutt enda en form i silikon som lager nydelige blomster. Denne får du som alle andre ting på Hobbyhimmelen og nett.

2 kommentarer:

  1. Hei! Den tingen som ser ut som en hvitløkspresse, vet du hva den kalles?

    SvarSlett