søndag 23. desember 2012

Aprikosmarmelade

Det er dagen før dagen og som vanlig er jeg veldig spent. Jeg håper ikke den spenningen forsvinner selv om jeg blir eldre for hvert år som går, men jeg vet den vil forandres. Det er så mange andre ting enn bare gavene som er til meg selv jeg tenker på. Maten, menneskene, stemningen og ikke minst gavene jeg gir til de andre. Blir de glade, liker de det de får? Gjennom desmeber har jeg delt mange spiselige gaver på bloggen og jeg håper det har vært til inspirasjon for flere av dere.

Dagens oppskrift kan også gis bort i gave, men jeg håper alle er ferdig med det. Det den passer bra til derimot, som kanskje ikke er for sent enda, er pålegg til julens koselige frokoster og lunsjer som man nyter sammen med de man er glad i.

 Aprikosmarmelade

  • 250 g tørket aprikos
  • 150 ml vann (bløtleggingsvannet)
  • 1 stjerneanis
  • 1 kanelstang
  • Saften av 1/2 sitron
  • 150 gram sukker

Ha aprikosene i vann slik at alle er dekket og la dem stå slik i ca 4 timer eller mer
 Ha 1,5 dl av vannet i en liten kjele sammen med sitronsaften og aprikosene som du først kutter opp i små biter. Ha også i kanelstangen og anisen og la koke i ca 20 min
 Etter 20 minutter rører du inn sukkeret og koker i ytterlige 20 min, eller lengre om du vil ha en enda jevnere marmelade
 Ha marmeladen over på et stort rent glass eller flere små og avkjøl. Bruk den på skiva, sammen med ost eller i kaker.
 Aprikosmarmeladen har lang holdbarhet i kjøleskap, men dersom du ønsker å fryse den går det også fint. Sørg bare for at det er litt ekstra plass i glasset så ikke det sprekker.

Oppskriften har jeg hentet fra Trines Matblogg, den finner du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar